Intervju med Åsa Pedersen på BDO

”Konsulterna sparar tid med finsit från Wolters Kluwer”

Finsit (f.d. Företagsplatsen) stärker BDO:s affär

”Vi är jättenöjda med produkten” är det första Åsa Pedersen säger när jag bokat lunch med henne för att höra om hennes erfarenheter av finsit.

Snygg och tidsbesparande rapportering

För de kunder där BDO har ett löpande uppdrag förenklar Periodrapporten i finsit arbetet för konsulten. Snygga nyckeltal, grafisk presentation och en komprimerad balans- och resultaträkning kombineras med konsultens kommentarer i en helhet på samma ställe. Periodrapporten spar mycket tid för konsulten jämfört med att exportera dokument från redovisningssystemet, skapa egna grafer, skriva kommentarer i Word och slutligen sammanfoga i ett mail. ”Det är viktigt att det är användarvänligt, enkelt och intuitivt, vilket finsit verkligen är”

Stöd i det personliga mötet med kunden

Jag undrar om rapporteringen via finsit (f.d. Företagsplatsen) ersätter det personliga mötet med kunden, men Åsa menar att det snarare är ett komplement. För konsulten är det ett väldigt effektivt sätt att använda finsit i Boksluts- genomgångar med kunden. Det blir enklare för kunden att förstå, det ser proffsigt ut och genom att använda drill-down-funktionaliteten bidrar det till att kunden bättre förstår sin verksamhet. Förtroendet för konsulten ökar också eftersom det blir transparent hur siffrorna är uppbyggda.

En annan del som stöttar konsulten inför mötet med kunden är möjligheten att läsa på hur olika nyckeltal beräknas. På så sätt blir det enklare att prata om nyckeltal i mötet vilket stärker konsultens professionalitet.

asa2

 

Kunden har allt tillgängligt i en portal

BDO erbjuder alla sina kunder den webbaserade plattformen ”BDO-portalen”. Här får kunden tillgång till allt som
rör företagets ekonomi, samlat och lättåtkomligt på ett och samma ställe. Basen utgörs av:

  •  attest & läs i Fortnox Bokföring
  •  ekonomin presenterad på ett lätt sätt via finsit (f.d. Företagsplatsen)
  •  ett gemensamt dokumentarkiv som också är en funktionalitet via finsit.
  •  Där kan både slutkunden och konsulten spara dokument som rör kunden.
  •  Ärendehanteraren, där kommunikation sker med kunden.

De kunder som har behov av fler moduler i Fortnox kan enkelt lägga till det, liksom andra smarta applikationer
såsom Kvitto-appen mm.

Egna rapporter för att lösa kundspecifika behov

Via finsit finns även möjligheten att enkelt bygga egna rapporter, vilket uppskattas både av konsulter och
kunder då olika branscher har olika rapporteringsbehov där standardrapportering inte alltid räcker till. De skräddarsydda rapporterna stärker även konsulten i rådgivningsrollen och skapar en bra dialog mellan konsult och kund.

Digitalt arbetssätt gör det enkelt att dela på arbetet

Att införa finsit har varit en del av ett digitalt arbetssätt där målsättningen är att alla kontor inom BDO
jobbar på samma sätt. Att arbeta digitalt och molnbaserat innebär ett effektivt och flexibelt arbetssätt, där det finns
möjlighet att jobba över kontorsgränser, vid behov. Det innebär att om det är olika beläggning på olika kontor så
kan en konsult från ett annat kontor stötta upp.

Finsit (f.d. Företagsplatsen) stärker BDO:s affär

Åsa Pedersen är Auktoriserad Redovisningskonsult och en av de ansvariga för utvecklingen av BDO-portalen, där
finsit är en av de webbaserade applikationer som ingår. BDO har de senaste åren tagit marknadsandelar
och precis flyttat in i nya fina lokaler i Stockholm på Sveavägen med vackra fönster, genomtänkt design och effektivt
använda ytor. Finsit har varit en del i att stärka affären genom att på ett lättförståeligt sätt presentera
ekonomin i realtid för kunden.

Vill du också veta mer om hur finsit kan stärka din affär? Läs mer här

Fakta om Åsa Pedersen och BDO:

BDO

BDO är en del i ett internationellt nätverk med 73 000 medarbetare fördelat på 1 500 kontor och en representation i cirka 160 länder. I Sverige finns BDO på 24 platser. För sjätte året i rad toppar BDO Svenskt Kvalitetsindex (SKI) lista över kundnöjdhet i branschen. Vi på BDO engagerar oss långsiktigt i varje kundrelation förtydligar Åsa Pedersen, och den passionen är en självklar framgångsfaktor för oss 2